Soap

Pak de chips, borrelnootjes, een goed glas bier of wijn en ga er eens lekker voor zitten. Want wat zo eenvoudig kon zijn, is hier in Nijmegen uitgelopen op een complete soap, met wethouder Beerten als producent en de gemeenteraad als regisseur.

Wat is er aan de hand: per 1 januari zijn in Nijmegen de parkeerpalen in de binnenstad, omliggende wijken en meubelboulevard vervangen. Dit was o.a. nodig omdat de oude palen niet geschikt waren voor het nieuwe pinnen. Er is gekozen voor een nieuwe paal die op zonne-energie werkt en dus zijn eigen stroom opwekt. Ook moet je nu bij het kopen van een kaartje je kenteken invoeren. Parkeerwachters kunnen door het kenteken te scannen meteen zien of je betaald hebt. Dat gaat dus sneller waardoor je minder personeel nodig hebt (en dus kunt bezuinigen op salariskosten, altijd handig in tijden van bezuinigingen.) Bijkomend voordeel is dat parkeerkaartjes die nog geldig zijn niet meer door kunt geven aan een volgende bezoeker (tenzij u ook meteen uw auto er bij cadeau doet), dus extra kassa voor Nijmegen! Niet erg klantvriendelijk, maarja, de gemeenteraad van Nijmegen staat bekend om vriendelijke beleid richting automobilisten. Elke mogelijkheid om die te pesten (of in dit geval: een poot uit kunnen draaien) wordt met beide handen aangegrepen.

Maar eenmaal in gebruik blijken deze palen niet zo goed te werken als de leverancier Taxameter had doen voorkomen. Ze zijn erg traag. Verder is het beeldscherm dik, zit het laag op de paal en onder een hoek, waardoor de “toetsen” op het touchscreen niet op de plek zitten waar jij ze ziet. Je maakt dus snel fouten bij het invoeren van je kenteken. Het kopen van een kaartje duurt dus erg lang. 10 minuten om een kaartje te kopen is geen uitzondering. Gevolg: veel ergernissen in de eerste week van januari. Omdat veel palen ook nog spontaan vastlopen is er besloten dat er voorlopig gratis geparkeerd mag worden. De pret was van korte duur, want op 13 januari zijn de palen door ambtenaren getest en blijkbaar goed bevonden want sindsdien moeten we weer gewoon betalen. Dat de problemen nog niet zijn opgelost, bleek een dag later. Sommige palen schieten nog steeds in de stress. Gratis parkeren is er echter niet meer bij. Als de paal waar je wilt betalen het niet doet, dan moet je naar de volgende paal (of die daarna) lopen. Doen die het allemaal niet, dan moet je een speciaal nummer bellen om de paal als defect op te geven. Volgens het forum van De Gelderlander kan de wachttijd oplopen tot een half uur. Als je niet belt riskeer je een behoorlijke boete.

Een week later zijn er nog steeds problemen. Op de meubelboulevard in Dukenburg zijn ze het eind januari zat en besluiten de winkeliers dat er gratis geparkeerd mag worden, dit tegen de zin in van de wethouder. Ondertussen wordt de ene na de andere software update in de parkeerpalen gestopt in een poging het crashen van de automaten op te lossen. Op 2 februari komt het nieuws dat die zaterdag (4 februari) alle 260 palen het moeten doen. U snapt: als dit echt zo was, was deze soap te snel afgelopen, dus die belofte wordt niet waargemaakt. Zo’n 10% van de palen weigerde die dag nog steeds dienst, terwijl dat er maximaal 3% mogen zijn.

Terwijl de leverancier doormoddert om de palen stabiel te krijgen, komt het nieuws naar buiten dat er bij de aanbesteding van deze palen helemaal geen proef is gedaan in Nijmegen om te bekijken hoe deze palen bevallen. De gemeenteraad hier wel om had gevraagd. Problemen als de trage werking en moeilijke bediening van het systeem waren dan in elk geval aan het licht gekomen. Door de problemen met deze paal in Nijmegen krijgt Diemen haar palen nog niet geleverd. Taxameter wil eerst alle problemen hier oplossen. Ook geeft een concurrent van Taxameter aan dat Nijmegen een groot risico heeft genomen om palen te kopen die alleen op zonne-energie werken. Het zonnescherm zou volgens hem te weinig energie opleveren om deze automaten de hele dag op te laten werken. Dit zou een proef in Amsterdam al aangetoond hebben. Bij de meubelboulevard in Dukenburg hebben ze het intussen helemaal gehad met deze automaten. Ze dreigen het parkeerbeheer bij de gemeente weg te halen als dit niet snel opgelost wordt.

Het is inmiddels 10 februari. Wethouder Beerten zegt in het nieuwscafé dat alle parkeerpalen het over een week doen. Waar heb ik dat eerder gehoord? Maar hij leek dit keer gelijk te krijgen… Leek, want de vreugde was van korte duur. Om de morrelende winkeliers van de meubelboulevard zoet te houden werden eind februari de oude parkeerpalen in Dukenburg toch weer in gebruik genomen. Sterker nog: omdat niet alle (oude) palen opnieuw geactiveerd konden worden, zijn er oude palen waarmee dat wel kon uit de binnenstad verplaatst naar Dukenburg.

Begin maart zegt Wethouder Beerten toe een onderzoek te laten doen naar Taxameter en de Citypal, want hij heeft er geen vertrouwen meer in. Ook wordt er een campagne gestart om te betalen met je GSM te promoten, want dan heb je die parkeerpaal niet nodig. Zo hoopt de gemeente het leed wat te verzachten. Ook heeft de concurrent gelijk gekregen: het zonnescherm levert te weinig energie op de parkeerpaal. Touché. De schade is voor de gemeente op dat moment al opgelopen tot een half miljoen euro en de problemen zijn nog steeds niet opgelost. Ook wordt begin maart aangekondigd dat de oude parkeerpalen snel worden weggehaald. Snel is hierbij een relatief begrip, want een maand later zie ik ze nog steeds in de straten staan.

En dan: 14 maart, het nieuws waar we allemaal op zaten te wachten: het lek is gevonden! De palen worden voor de zoveelste keer opnieuw van software voorzien en het lijkt er dit keer zowaar op dat de palen stabiel zijn. Maar dat betekend niet dat alle problemen over zijn. Alleen het probleem met het uitvallen van de automaten is hiermee opgelost. Aan de problemen met het touchscreen en de trage werking is al die tijd nog niks gedaan. Daar gaan ze nu wat aan doen, nu de palen niet meer uitvallen. De ergernis onder de parkeerders blijft dan ook groot.

Ondertussen roert de oppositie zich, ze zien wethouder Beerten liever vandaag vertrekken dan morgen. De wethouder heeft dan ook wel wat uit te leggen. Niet alleen heeft hij geen proef met deze citypal parkeerpaal laten houden, ook zijn er minder besteld dan de raad wilde (mensen moeten dus verder lopen) en deze paal blijkt helemaal niet een beproefd concept te zijn wat wel is beweerd. Sterker nog: Taxameter heeft toe moeten geven dat er nergens in de wereld deze hardware/software combinatie wordt gebruikt. Nijmegen is dus het trial-and-error project van Taxameter geworden voor de Citypal. Hoe dan ook: De meerderheid in de raad hield wethouder Beerten de hand boven het hoofd en hij mag blijven.

Wel stemt de gemeenteraad in met het afschaffen van het verplicht invoeren van het kenteken. Dit vraagt veel tijd omdat je nogal snel een typefout maakt en het apparaat toch al zo traag reageert. Dit is overigens wel tijdelijk, want op termijn komt dit (na een test-periode) gewoon weer terug.

Sindsdien lijkt het redelijk goed te gaan met de parkeerpalen. Het is weinig in het nieuws geweest. Tot vandaag. De palen maken namelijk gebruik van Vodafone voor de PIN transacties. Door de storing bij Vodafone (door de brand in Rotterdam) mislukte woensdag en donderdag hier veel PIN transacties met de parkeerpaal. Nu kan die paal daar natuurlijk niks aan doen, ware het niet dat ze na de mislukte transactie vast liepen. Monteurs op lokatie konden er pas weer leven in brengen. Kortom, deze soap lijkt nog lang niet voorbij …

Het gemodder met de parkeerpalen in Nijmegen is overigens ook niet binnen de gemeente grenzen gebleven. Arne Kranenburg, masterstudent aan de TU Delft, doet onderzoek naar parkeerpalen. Hij verbaasd zich over dit ergonomische ontwerp.

Maar er is ook goed nieuws op parkeerbeleid in Nijmegen: de parkeerprijs uniek in Nederland, want je kunt hier per 6 minuten (!) betalen. Kijk daar heb je wat aan!

Advertenties
  1. Goed artikel met veel achtergrond-links!
    Zit je ook op facebook?
    https://www.facebook.com/WegMetDeCitypal

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Advertenties